A földönkívüli dinoszauruszok uralhatnak egyes bolygókat

640x640_3281_terrible_lizards_and_little_green_men_2d_fantasy_dinosaur_alien_crash_humour_picture_image_digital_art.jpgEgy materialista, a hagyományos tudomány keretei között készült biokémiai tanulmány végkövetkeztetése szerint egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy egyes, Naprendszeren kívüli bolygókon az emlősök helyett szuper dinoszauruszok uralják a bioszférát.

Egy új tanulmányában Ronald Breslow (Columbia University) annak az évszázados rejtélynek a lehetséges megoldását taglalja, hogy a földi aminosavak – amelyek a fehérjéket is alkotják –, a szénhidrátok és a genetikai örökítőanyag (DNS, RNS) építőkövei miért mutatnak csak egyfajta térbeli orientációt, illetve alakot. Két lehetséges orientáció van, a bal és a jobb, ezek egymás tükörképei, hasonlóan a két kezünkhöz. Ez a kétkezesség az úgynevezett kiralitás.

Az élet kialakulásához azonban a fehérjéknek az aminosavakból csak az egyik kiralitásút szabad tartalmaznia, vagy a balt, vagy a jobbot. Néhány baktérium kivételével a Földön minden létforma balkezes aminosavakat (L-módosulatok) hordoz, ezzel ellentétben a szénhidrátok és a nukleinsavak cukor-építőkövei jobbkezesek (D-módosulatok). Kérdés az, hogy mi az oka ennek a homokiralitásnak, azaz az egyik kiralitás dominanciájának.

Breslow új bizonyítékokkal támasztja alá azt az elképzelést, hogy a fehérjék L-módosulatú aminosavainak őseit négymilliárd évvel ezelőtt meteorok szállították az akkor még élettelen (prebiotikus) Földre, illetve vázolja azt, hogy ez miként vezethetett a DNS és az RNS D-cukraihoz. A szerző szerint annak megmutatása, hogy ez akár így is történhetett, természetesen nem jelenti annak igazolását, hogy valóban így is történt. Reális következtetés lehet azonban az, hogy az univerzum más bolygóin létezhetnek D-aminosavakon és L-cukrokon alapuló életformák. Ezek lehetnek a dinoszauruszok fejlettebb változatai is, ha az ottani kezdetleges emlősöknek nem volt olyan szerencséjük, hogy egy kisbolygó becsapódása kiiktatta az útjukból őket, mint a Földön. Breslow mindenesetre úgy gondolja, hogy jobb lenne nem találkozni velük.