Nem hat az antibiotikum az évmilliós baktériumokra

A külvilágtól elzártan fejlődött kórokozók némelyike feltűnően hasonlít a modern kor egyes antibiotikum-rezisztens baktériumaira.

Nem hat az antibiotikum az évmilliós baktériumokra
A Lechuguilla a hetedik leghosszabb felfedezett barlangrendszer a világon. (Wikipédia)

A felfedezés azért nagyon fontos, mivel az orvostudomány mindeddig azzal a feltételezéssel élt, hogy a már-már kezelhetetlen szuperbaktériumok keletkezéséért a túlzott és helytelenül használt antibiotikumok felelnek - azonban ez a hipotézis gyenge lábakon áll, ha olyan baktériumok is rendelkeznek az ehhez szükséges genetikai jellemzőkkel, melyek nemhogy a modern, de az ókori orvostudománnyal sem találkozhattak.

Az előbb elmondottakat firtató tanulmány szerzői összesen 93 olyan baktériumot vizsgáltak az Új-Mexikóban található Lechuguilla-barlangból, melyek "a legutóbbi 4-7 millió évben a felszíntől elzárt módon fejlődtek" - a felszínre hozott kórokozók nem elhanyagolható részét hidegen hagyták az antibiotikumok, sőt, akadt olyan faj is, amely a daptomycin nevű szernek is ellenállt, amely - a cikk leírása szerint - az antibiotikumok legújabb fajtájának számít.

A kutatók szerint mindez persze nem azt jelenti, hogy a meglévő antibiotikumokkal nem kellene a legjobb tudásunk szerint bánni. Tanulmányuk csupán arra mutat rá, hogy emberiségnek az eddig feltételezettnél kisebb szereppel kell beérnie, ha a szuperbaktériumokról van szó, de mivel úgy tűnik, hogy a korokozók maguktól is képesek alkalmazkodni a zord körülményekhez és az emberiség által antibiotikumnak nevezett molekulákhoz, nem kellene ezeket a genetikai jellemvonásokat a gyógyszerek helytelen használatával "ösztönözni".

Forrás: Hír24